persoonlijke doelen behalen

Lifesavers om je persoonlijke doelen mee te halen

Ik schrijf niet vaak over dit soort onderwerpen, maar vandaag doe ik het toch om jullie een handje te helpen. Vroeger had ik veel stress en daar werd ik ongelofelijk vermoeid, chagrijnig en afgevlakt van. Nu is mijn stress grotendeels verdwenen (een beetje gezonde stress is ook goed) en ben ik nog nooit zo dicht bij het behalen van mijn persoonlijke doelen geweest. Lees hier hoe je ook super effectief zonder stress kan zijn!

persoonlijke doelen behalen

Ten eerste is het belangrijk dat je weet wat je moet doen om je doelen te bereiken, voordat je mijn tips uitvoert. Als je hier niet gelijk uitkomt, ga dan even brainstormen en Google eventueel wat anderen hebben gedaan. Vervolgens kun je mijn advies hanteren. Mijn doelen zijn vooral gefocust op carrière en leerwerk, dus daar zijn de tips vooral op gebaseerd.

Zet taken op een lijstje

Maak ‘s ochtends als je uit bed komt en hebt ontbeten een lijstje met taken die je op dezelfde dag wil uitvoeren. Persoonlijke doelen zijn vaak erg uitgebreid en kun je niet in één keer uitvoeren, dus zorg ervoor dat je kleine taakjes hebt die je steeds dichterbij brengen. Als je doel bijvoorbeeld is dat je meer bezoekers op je website wil, schrijf dan op dat je je blog gaat promoten op social media.

Maak een weekschema

Om het overzicht niet kwijt te raken terwijl je je taken uitvoert, kan je een weekschema maken. Hierin verwerk je tijdblokken en weekdagen, waardoor je je taken kunt indelen in de tijd die beschikbaar is. Zo kun je verschillende taken inplannen over de hele week zonder stress te krijgen over tijd tekort: je hebt de tijd al ‘gereserveerd’ voor de taken die je moet uitvoeren, dus je hoeft niet bang te zijn dat je deadlines niet kunt halen. Een schema kun je gemakkelijk maken met Word of Excel.

persoonlijke doelen behalen

Plan pauzes in

Soms kan al het werk teveel worden en daar wordt je minder effectief en vermoeid van. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus probeer het te voorkomen door pauzes in te plannen. Hierdoor bereik je waarschijnlijk meer dan wanneer je zonder pauzes door blijft gaan. Zorg ervoor dat je genoeg (mentale) brandstof hebt!

Wees concreet en realistisch

Belangrijk bij het maken van een takenlijst en planning, is dat je opschrijft wat, wanneer en hoe. De ‘wanneer’ is al verwerkt in je weekschema, maar ik zeg het nogmaals omdat dit een kritiek punt is: als je opschrijft wanneer je het gaat uitvoeren, voorkom je dat je het gaat uitstellen en ga je het daadwerkelijk doen. Dit klinkt niet zozeer geloofwaardig, maar je merkt dat het werkt als je het doet. Wees daarnaast realistisch, niemand kan een heel boek van 500 pagina’s lezen in één dag of een promotie maken in een week (dat zou wel echt heel knap zijn, overigens). Doe alles in stapjes!

HEMA agenda

Tot zover zijn dit alle tips die ik momenteel kan geven. Voel je vrij om vragen te stellen of de tips aan te vullen in de comments. We willen allemaal onze doelen bereiken en met samenwerken kunnen we elkaar hier een handje bij helpen. Ik wens jullie veel succes met afvallen, het krijgen van een baan, het maken tentamens en presentaties, het krijgen van een promotie, stressvrij worden en alle andere doelen die ik nog niet heb genoemd!

Liefs,

Evy

Meer zien? Volg me via:
– Bloglovin’
– Instagram
– Twitter

3 thoughts on “Lifesavers om je persoonlijke doelen mee te halen

  1. Ik heb nu een hele grote agenda gekocht waar ik per dag super veel op kan schrijven. Dit werk ook echt voor mij, ik herken je eerste stukje namelijk heel erg: ik werd er gewoon chaotisch en moe van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *